"képtelen a virtualitás mostani fokán valódi esztétikai élményt közvetíteni."
Walter Benjaminnak biztosan volna néhány szava a Google Art Projecthez, bár nagyon mást nem mondhatna, mint amit sokat idézett tanulmányában eleve kifejtett: "a műalkotás aurája az, ami a műalkotás technikai sokszorosíthatóságának korában elsorvad." Benjamin szerint az eredeti műalkotás és a sokszorosított példány közötti távolságot az "itt" és "most" élményének hiánya hozza létre. Arról az állapotról van szó, amelybe az ember az eredeti műalkotást szemlélve kerül: találkozik az alkotás anyagiságával, térbeli kiterjedésével, "aurájával." Ez a tapasztalat pedig nagy valószínűséggel független attól, hogy a műalkotás és szemlélője között van-e kulturális kapcsolat. (Például, ha nem is tudunk semmit az indiai mitológiáról, egy indiai szobor "élőben" egészen biztosan intenzívebb reakciókat indít el bennünk, mint annak fotózott mása.)
A műalkotások sokszorosításának történetében az Art Project fontos epizód lehet. Igaz, hogy a világ nagy múzeumainak honlapjain eddig is tehettünk "virtuális" sétákat, a projekt elsőként fogja össze ezeket a gyűjteményeket. Óriási katalógus, amely folyamatosan bővíthető, alakítható, nem korlátozzák azok a szempontok, mint a nyomtatott albumot. Mivel a digitális alkotás hajszálrepedésekig nagyítható, olyan részleteit is megismerhetjük, amelyeket egy kiállítótérben, vagy egy magas kupolafreskót szemlélve elmulasztanánk. Megtehetjük azt is, hogy a digitális alkotásokból saját galériát rendezzünk be. Az Art Project képzőművészeti "galaxissá" válhat; de minden előnye ellenére képtelen a virtualitás mostani fokán valódi esztétikai élményt közvetíteni.
A műalkotások sokszorosíthatósága demokratizálta a művészetet. Ennek a folyamatnak a kezdete óta lehetett számítani az Art Project megjelenésére; de abban is biztosak lehetünk, hogy közel sem jutottunk el a műalkotások "virtualizálódásának" végpontjára. Sőt, mire az elképzelt végpontot megközelítjük, már nem is mi leszünk. A technikai fejlődés új embert formál. Örüljünk neki?